SPOLEČNOST TADY A TEĎ, o. p. s. se věnuje sociální práci s rodinami, které žijí na společenském okraji. Vedle toho se dlouhodobě věnuje i výrobě (dosud jen deskových) her, které simulují sociální realitu a mohou být využity jako didaktické nástroje ve vzdělávání. Počítačová hra Ghettout představuje vyústění našich dosavadních zkušeností jak v oblasti tvorby her, tak i v oblasti práce se sociálně vyloučenými lidmi.

Sociální vyloučení může mít mnoho podob. Hra GhettOut je zasazena do prostředí charakteristického nadprůměrně početnými rodinami s dětmi, které vytvářejí široké rodinné sítě. V tomto prostředí žije vysoký počet nezaměstnaných a většina lidí nemá vyšší dokončené vzdělání než základní.

Ve Vybydlově nejsou všichni příbuzní, ale je jich tam tolik, abyste mohli být pod jejich neustálou kontrolou. Pokud půjdete do zaměstnání nebo si naspoříte jinak peníze, hned si od vás přijde někdo půjčit. A tak je to se vším, žádný váš úspěch nebude jen vaším úspěchem, ale budete se o něj muset podělit se svojí rodinou. Pokud budete dávat, půjčovat, hostit, pak budete ve Vybydlově oblíbený, ale byt si asi nekoupíte. Začnete spořit, budete mít hotovost, ale nebudete ji chtít rozdat? Budete neoblíbený, rodina vás bude pomlouvat, a když někdy budete potřebovat pomoc, asi se jí nedočkáte… Nakonec si byt asi taky nekoupíte. Zkuste si udržet emancipovaný vztah k rodině tak, abyste něco uspořili a zároveň vás rodina nepomlouvala. Ale POZOR! Rodinou ve hře nejsou jen rodiče a jeden či dva sourozenci, ale tety, strejdové, bratranci a sestřenice, často natolik vzdálení, že vy sami ani netušíte, zda je máte. Ve Vybydlově je to trochu jinak - zkuste legálně pracovat, platit nájem a elektřinu, a k tomu nepodvádět.

Hra GhettOut představuje simulaci sociální reality. Vybydlov však nemusí být pouze známým Chánovem, Janovem, Masokombinátem či Předlicemi, ale může se jednat o zdánlivě normální čtvrť města, kde jen někteří obyvatelé nemají soukromí, na které je většina z nás zvyklá. V takto nesvobodném prostředí žije velká část Romů, kteří přišli v posledních letech či desetiletích ze slovenských osad. Většině z nich rodina někdy pomohla, a tak není snadné se k ní obracet  zády. Zkuste žít a přežít jako součást širší rodiny, solidární sítě a zjistíte, že práce načerno nebo občasné podvody jsou často jedinou možnou cestou.

 

HRA GHETTOUT

Realizátor
SPOLEČNOST TADY A TEĎ, o. p. s.
www.tadyated.org

 

Donor
Nadace Vodafone Česká republika
www.nadacevodafone.cz

 

Vývoj hry
Vedoucí projektu:
Michaela Hirtová
michaela.hirtova@tadyted.org | +420 724 247 191

Návrh a programování:
Štěpán Kabele
stepan.kabele@gmail.com

Grafika hry:
Marcela Jirásková
jiraskova.m@volny.cz

Autoři:
Štěpán Kabele, Marcela Jirásková, Daniel Hůle, Tomáš Hirt, Jiří Frýbert, Michaela Hirtová

Na hře se podílel expertní tým ve složení (v abecedním pořadí):
Jiří Frýbert, Tomáš Hirt, Michaela Hirtová, Daniel Hůle, Marcela Jirásková, Štěpán Kabele, Aleš Kavalír, Jana Měchurová, Michal Růžička, Tereza Zíková

Hudba:
Bow Wave

Hru namluvil:
Tomáš Hanák

Grafika a tvorba webových stránek:
Ondřej Polony
ondrej.polony@seznam.cz

Partneři
Bow Wave
www.bowwave.cz
EMI Czech Republic, s.r.o.
www.emimusic.cz

Děkujeme:
Nadaci Vodafone ČR, Bow Wave, Chochemu, Tomáši Hanákovi, Markétě Hajské, Honzovi Stehlíkovi, Monice Stehlíkové, Zuzaně Slezákové, Aleně Pařízkové, nahrávacímu studiu Blue Tools, s.r.o. – Ottovi Chlpekovi a Radimu Hladíkovi, serveru www.soundsnap.com, Digital Media s.r.o.

Hra byla částečně inspirována deskovou hrou Cesta z ghetta (autor: Jiří Mikoláš, více na www.tadyated.org), kterou Společnost Tady a Teď, o. p. s. vydala v roce 2006.